Solar Impulse 2 bijna de wereld rond

De eerste vlucht rond de wereld maken, enkel en alleen op zonne-energie: dat is het doel van Bertrand Piccard en André Borschberg. Hun vliegtuig – de Solar Impulse 2 – zet sinds eind april na een lange pauze voor herstellingen opnieuw zijn route voort en nadert de eindbestemming. Momenteel bevindt de Solar Impulse 2 zicht dichtbij New York (VS).

De Solar Impulse 2 heeft een spanwijdte van bijna 64 meter, waarmee het zich naast de grootste commerciële vliegtuigen plaatst. Het vliegtuig weegt slechts anderhalve ton, en heeft meer dan 17.000 fotovoltaïsche cellen op de vleugels bevestigd. De filosofie achter de Solar Impulse kwam Bertrand Piccard eerder dit jaar persoonlijk toelichten bij Luminus.

Lange pauze

Vorig jaar legde de Solar Impulse 2 een non-stoprecordvlucht af van 8.200 km over de Stille Oceaan, van Nagoya (Japan) tot Hawaii (VS). Tijdens die vlucht van bijna 5 dagen raakten de batterijen echter beschadigd, waardoor het toestel enkele maanden aan de grond moest blijven.

Eind april 2016 kon het vliegtuig in Hawaii eindelijk opnieuw de lucht in, om bijna 3 dagen later en 4.300 km verder te landen vlakbij San Francisco (VS). Kort daarop volgde de tiende etappe, van San Francisco naar Phoenix (VS). Vandaag bevindt de Solar Impulse 2 zich inmiddels in Pennsylvania (VS).

Schermafbeelding 2016-06-09 om 17.16.14

Belgisch tintje

Wanneer de volgende vlucht vertrekt, en wanneer de eindmeet in Abu Dhabi wordt gehaald, hangt af van heel wat factoren. Zo kunnen de accu’s bij slecht weer niet genoeg zonne-energie opvangen, en spelen ook de wind en regen een grote rol. Overdag moet het vliegtuig namelijk de batterijen helemaal kunnen opladen, om voldoende energie over te houden voor de nachtvlucht.

Leuk om weten: wanneer het toestel best de lucht in kan, wordt beslist door de Belgen Luc Trullemans en Wim De Troyer. De twee KMI-meteorologen leiden de meteo-afdeling in het controlecentrum in Monaco, en screenen continu data om te bepalen of een vlucht haalbaar is en welke route het meest geschikt is.

>> Meer info over het bezoek van Bertrand Piccard aan Luminus.

>> Meer info over de Solar Impulse 2.