7 tips om je creativiteit aan te wakkeren

Innovatie is de sleutel tot succesvol ondernemen: het is misschien wel dé slagzin van de voorbije jaren. Voor veel ondernemers is innovatie echter een ver-van-mijn-bedshow, waarbij ze vooral denken aan technische vernieuwingen, IT, apps, … Maar innovatie kan je ook bekomen door creatief te zijn, en de dingen gewoon even van de andere kant te bekijken. Wij verzamelden alvast 7 tips waarmee je je creativiteit ongetwijfeld een boost geeft!

1. Trek de stad in

Zit je in de knoop of vind je maar geen oplossing voor een probleem? Laat je kantoor even voor wat het is, en ga voor een “doelloze” wandeling door de stad. Laat de inspiratie binnensijpelen, hou je ogen open en luister. Er gebeurt zodanig veel rondom je, dat je vroeg of laat een geniale inval krijgt!

2. Durf opnieuw te beginnen. En opnieuw.

Kom je maar niet tot een oplossing voor je probleem? Of weet je niet welke weg je uit moet? Zorg dat je niet steeds vertrekt vanuit hetzelfde standpunt of dezelfde startsituatie. Misschien ligt daar net de oorzaak. Bedenk waar je wil uitkomen, en werk retro-actief je idee uit. Waar je naartoe wil is vaak een stuk duidelijker dan hoe je er raakt.

3. Werk grafisch

Nee, je hoeft niet meteen aan het tekenen of photoshoppen te slaan. Neem een groot blad, en pen daarop al je ideeën neer. Verzamel trefwoorden, trek lijnen van het ene idee naar het andere, omcirkel, doorschrap, onderlijn … Maak je gedachtestroom visueel, en je zal merken dat je een duidelijker beeld krijgt. Zo voorkom je ook dat je blijft hangen bij een idee, en zie je duidelijk wat je al hebt uitgesloten en waarom.

4. Vraag het eens aan een niet-specialist

Een frisse blik van buitenaf doet vaak deugt. Stel je idee of probleem voor aan iemand buiten je bedrijf of sector. Misschien ziet hij/zij de dingen wel een stuk simpeler, maar is dat net wat je nodig hebt!

5. Je hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden

Innovatie betekent niet altijd iets nieuws. Door creatief te zijn kan je je product soms een heel nieuwe dimensie geven. Is het ook bruikbaar voor andere zaken of in een andere sector? Kan je het sneller/eenvoudiger maken? Is een extra functionaliteit een meerwaarde? Het sterkste voorbeeld hiervan is wellicht Apple. Het Amerikaanse bedrijf geeft graag een nieuwe draai aan bestaande producten: een gsm en een horloge waren uiteraard al langer beschikbaar, maar de iPhone en Apple Watch zijn best innovatief!

6. Noteer

Zorg ervoor dat je altijd een notitieblokje bij je hebt. Een interessant idee, een boeiende observatie, een vaststelling … meteen neerpennen die handel! Misschien ben je er vandaag nog niets mee, maar leidt het morgen tot iets fantastisch!

7. Durf dromen

Als creatieveling bots je meer dan eens op het onmogelijke. Maar het is heus niet omdat je idee vandaag niet realiseerbaar is, dat het morgen ook niet kan. Vliegen was ooit onmogelijk. Bellen zonder een draad absurd. En het nut van het internet voor de gewone mens, dat was tot niet zolang geleden onbestaande. Laat je dus niet ontmoedigen als de wereld nog niet klaar is voor je idee, maar schakel gewoon over op een langetermijnplanning!